Viktig information
x
Epost:
Telefon:

Copyright @ Dina Försäkringar AB. All rights reserved

Frågor & svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren för våra försäkringar. Till exempel kanske du råkat ut för en skada och undrar vad din försäkring kan ersätta? Eller så behöver du hjälp med hur du ska gå till väga för att få din ersättning.

Hemmet

  • Gäller min hemförsäkring för ensamkommande flyktingbarn som jag tar emot?
    Flyktingbarn under 18 år som tas emot i familjehem omfattas av familjens hemförsäkring under den tid barnet bor hos familjen. Personer över 18 år måste dock ha en egen hemförsäkring.
  • Gäller min hemförsäkring om jag hyr ut min lägenhet eller mitt hus via Airbnb?
    Eftersom du har gett hyresgästen din tillåtelse att vistas i bostaden så gäller din hemförsäkring inte om hyresgästen stjäl eller förstör något. Därför kan det vara klokt att undersöka om Airbnb erbjuder något skydd innan du börjar hyra ut.
    Om du hyr ut din bostad regelbundet kan uthyrningen ses som förvärvsverksamhet och då behöver du teckna en särskild försäkring.
  • Ersätter hemförsäkringen min mobiltelefon om den blir stulen eller går sönder?
    Har du en allriskförsäkring (ofta kallad drulleförsäkring) kan du få ersättning om du har otur och till exempel tappar din mobiltelefon så den går sönder.

Familjen

  • Stämmer det att Barn- och ungdomsförsäkringen gäller för alla sjukdomar?
    Vår försäkring har inga helt undantagna sjukdomar, däremot ger vi begränsad ersättning för några sjukdomsgrupper (läs mer i villkoret). Men viktigt att komma ihåg är att det oftast inte räcker med att bara ha fått en sjukdom/diagnos eller ha drabbats av ett olycksfall för att få ersättning från försäkringen. Det ska också vara så pass allvarligt att det leder till en bestående funktionsnedsättning, att man har legat på sjukhus, fått vårdbidrag från Försäkringskassan eller annat som ingår i försäkringen. Det finns några diagnoser som ger ersättning direkt, t ex cancer och anorexi, men i de allra flesta fall fungerar försäkringen på det sätt som beskrivs ovan. Är du osäker på om en skada/sjukdom är ersättningsbar är det alltid bättre att du anmäler skadan till oss så att vi kan titta på det.
  • Mitt barn har cyklat omkull och skadat sig. Vad ersätter försäkringen?
    Aj då, hoppas hjälmen skyddade det ömtåliga huvudet i fallet. Du får ersättning för läkarbesök, trasiga kläder och förstörd cykelhjälm. Skulle barnet få en fraktur så betalar vi ut ett engångsbelopp på 1 500 kronor, utöver andra ersättningar som till exempel för kostnader och sjukhusvistelse.
  • Vad kostar försäkringen?
    Det beror på hur omfattande skydd du vill ha vid olika invaliditetsgrader. Prata med oss så beskriver vi de olika nivåerna.

Fordon

  • Jag har min fyrhjuling förvarad på ett släp, nu har hela ekipaget blivit stulit. Gäller min försäkring?
    Ja, om du har en halvförsäkring så kan du få ersättning vid stöld under förutsättning att fyrhjulingen låsts med ett lås av lägst klass 3. Släpet måste också ha varit låst med godkänt dragskolås eller fastlåst med kätting med lås av lägst klass 3.
  • Jag har min snöskoter förvarad på ett släp, nu har hela ekipaget blivit stulit. Gäller min försäkring?
    Ja, om du har en halvförsäkring så kan du få ersättning vid stöld under förutsättning att snöskotern låsts med ett lås av lägst klass 3 och att släpet varit låst med godkänt dragskolås eller fastlåst med kätting med lås av lägst klass 3.
  • Jag har kört av skoterleden och in i ett träd och brutit benet och skadat min snöskoter, hur gäller min försäkring?
    Har du en trafikförsäkring så får du ersättning för dina personskador. För att få ersättning för skadorna på din snöskoter behöver du ha en helförsäkring för att ha en möjlighet att få ersättning för din snöskoter.

Djuren

  • Taket på stallet har skadats vid stormen. Vad ersätter försäkringen?
    Hästgårdsförsäkringen ger ersättning för att reparera taket. Dessutom ersätts eventuella skador som är en oundviklig följd av att taket skadades, till exempel att foder förstörts.
  • Min häst fick en vrickning under en hopptävling. Vad ersätter försäkringen?
    Om hältan inte snabbt går över tar du hem veterinär eller kör hästen till ett djursjukhus. Du får ersättning för kostnaderna minus självrisken i hel veterinärvårdsförsäkring. Skulle hästen inte gå att tävla mer, utan bara användas till lättare promenadridning kan du få delersättning om du har en hel livförsäkring.
  • Min hund röntgades och det visade sig att den hade C-höfter. Får jag ersättning genom min försäkringen?
    Höftledsfel ersätts om man i aveln följt de hälsoprogram som finns för olika raser. Dessutom ska hunden ha symptom av sin HD. Du får ingen ersättning för hundar som på grund av höftleds- eller armbågsledsfel inte kan användas i avel. 

Fritiden

  • Gäller reseförsäkringen om jag är borta längre än 45 dagar?
    I vår hemförsäkring ingår en bra reseförsäkring som gäller för hela familjen i 45 dagar på resan. Behöver du en reseförsäkring längre än 45 dagar måste du kontakta oss för att förlänga ditt försäkringsskydd.
  • Hur får jag ett Servicekort?
    För att få ett Servicekort kontaktar du ditt lokala Dina-bolag eller skriver ut det här.
  • Vad är ett Servicekort?
    Servicekortet är bra att ha med när du reser utomlands om något skulle hända. Det innehåller en kortare information om din försäkring, vad du ska göra om du drabbas av en skada och kontaktuppgifter. Däremot är kortet inte ett bevis på att du har en gällande försäkring.

Företaget

  • Vad gör jag om uppgifterna i försäkringsbrevet är felaktiga?
    Om du hittar något i försäkringsbrevet som inte stämmer, ska du ta kontakt med ditt lokala Dina-bolag så snart som möjligt så att de kan rätta till det. Detsamma gäller om de förhållanden som ligger till grund för din försäkring skulle ändras.
  • Min verkstad har hamnat i rättslig tvist. Vad ersätter försäkringen?
    Med rättskyddsförsäkring, som är en del av vår försäkring för fordonsverkstad, har du ett skydd om du skulle hamna i rättslig tvist. Försäkringen gäller för det försäkrade fordonets ägare, brukare och förare i tvister och mål som gäller fordonskador. Du får ersättning för oundvikliga kostnader som inte staten eller motparten betalar, till exempel advokatkostnad eller kostnaden för utredning och rättegång.
  • Kontorsbyggnadens tak skadades i en svår storm. Ersätter försäkringen skadorna?
    Brandförsäkringen, som är en del av Dina företagsförsäkring, omfattar även skador som orsakats av storm, hagel eller genom naturskador, till exempel jordskalv, översvämning eller dammgenombrott.

Lantbruket

  • Vad gör jag om uppgifterna i försäkringsbrevet är felaktiga?
    Om du hittar något i försäkringsbrevet som inte stämmer, ska du ta kontakt med ditt lokala Dina-bolag så snart som möjligt så att de kan rätta till det. Detsamma gäller om de förhållanden som ligger till grund för din försäkring skulle ändras.
  • Måste jag läsa säkerhetsföreskrifterna?
    Där står vilka saker du måste tänka på och ta hänsyn till för att försäkringen ska gälla. Det kan handla om vad vi förväntar oss att du gör för att förebygga vissa skador, till exempel att det ska finnas brandsläckare på plats eller att du ska besikta ditt larm minst en gång om året. Där står också  vilka kvalifikationer vi kräver att dina anställda inom olika områden har.
  • Snöstormen i helgen gav stora skador. Ersätter försäkringen skadan?
    Vår skogspaketförsäkring ger ersättning för skador som orsakas av storm. Den gäller också för stambrott på träden som uppstår av den tunga snön. En förutsättning för ersättning från denna katastrofförsäkring är att skadorna är omfattande (minst 50%) inom ett sammanhängande område (minst 0,5 ha).

Fakturor & autogiro

  • Vilket ansvar har jag att läsa min digitala post?
    Som användare av Kivra har du registerat dig för att få din post digitalt från anslutna avsändarna. Det innebär att du är ansvarig för att läsa och hantera din post i Kivra på samma sätt som du är ansvarig för att läsa och hantera post som skickas till din folkbokföringsadress.Du är också ansvarig för att ha den utrustning som krävs för att logga in på Kivra, t ex fungerande internetanslutning, de digitala enheter du använder såsom dator, surfplatta eller mobiltelefon samt att du har en uppdaterad webbläsare.
  • Hur fungerar Kivra ihop med e-faktura och autogiro av fakturor?
    Om du valt att betala via autogiro eller få dina fakturor från oss som e-faktura så kommer du att få det även i fortsättningen, även om du skaffar en digital brevlåda hos Kivra. Du kommer då att få annan information från oss till din Kivra-brevlåda som till exempel autogirospecifikationer.
  • Var vänder jag mig om jag har några frågor gällande min brevlåda hos Kivra?
    Du kontaktar Kivra direkt. Kontaktuppgifter finns på Kivras webbplats på länken https://www.kivra.com/behover-du-hjalp/fragor-och-svar/Observera att varken Kivra eller vi på Dina Försäkringar kan se innehållet i din digitala brevlåda. För frågor om fakturor och liknande, kontakta ditt lokala Dina-kontor.

Mina sidor

  • Vad gör jag om jag har glömt mitt lösenord?
    Har du glömt ditt lösenord klickar du på ”Glömt ditt lösenord?” och anger ditt personnummer så skickar vi ett nytt till den epostadress som finns registrerad hos oss.
  • Hur får jag inloggningsuppgifter till Mina sidor?
    Klicka på Mina sidor högst upp i menyraden bredvid sökrutan och välj sedan ”Ansök om inloggningsuppgifter”. Fyll i och skicka. Inloggningsuppgifter kommer till dig via mejl.
  • Vad kan jag göra på Mina sidor?
    På Mina sidor kan du se förfallodag på dina försäkringar och vad de kostar. För alla försäkringar, utom lantbruk och företag, kan du också se detaljer om försäkringen som till exempel självrisk.

Sidan uppdaterade senast:
14 september 2017

Vi använder cookies för att ge den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om våra cookies här