Du använder Internet Explorer som webbläsare och därför fungerar inte allt på dina.se som det ska.
Vi rekommenderar därför att du använder en annan webbläsare. Här hittar du några förslag
Här hittar du en allmän information om ersättning som du kan ha rätt till, och om dina rättigheter i övrigt, om du drabbats av en personskada till följd av trafikolycka, överfall eller till följd av en ansvarsskada.
Kostnader
Du kan få ersättning för kostnader som är nödvändiga och skäliga och som inte kan ersättas från annat håll. Kostnaderna ska vara en direkt följd av den personskada du fick i samband med skadetillfället.
Sjukvård, läkemedel och resor
Du kan få ersättning för kostnader avseende läkarvård och annan sjukvårdande behandling som du får inom den allmänna sjukvården och som omfattas av högkostnadsskyddet. Du kan få ersättning högst upp till denna nivå. Behandlingskostnader som inte kan föras upp på högkostnadskortet, till exempel kostnad för behandling hos kiropraktor eller naprapat som inte är ansluten till försäkringskassan, ersätts vanligen inte.
Resor till och från vård (sjukresor) ska i första hand betalas av landstinget. Vänd dig därför till sjukresekontoret i ditt landsting med ansökan om ersättning. Från försäkringen kan du få ersättning för egenavgiften upp till högkostnadsskyddet. Vi kan också betala vissa andra nödvändiga resor som inte betalas av landstinget.
Kläder och andra tillhörigheter
För skada på kläder du bar vid skadetillfället betalar vi ersättning. Du kan också få ersättning för skada på vissa andra tillhörigheter du bar på dig, som glasögon, klocka, plånbok och handväska. Ersättningen beräknas efter dagsvärdet, det betyder att hänsyn tas till ålder och slitage. Tillhörigheter i form av ringar, smycken, pengar och andra värdehandlingar ersätts inte av försäkringen. I vissa fall kan det vara mer förmånligt att i stället begära ersättning från din hemförsäkring.
Hemhjälp
Du kan i vissa fall få betalt för kostnader för hemhjälp. Om hjälpen inte kan ordnas i rimlig omfattning inom familjen, eller om behovet blir långvarigt, kontakta då socialtjänsten i din kommun angående ditt hjälpbehov.
Inkomstförlust
Om skadan medför att du blir sjukskriven och inte kan arbeta, kan du få ersättning för inkomstförlust. Den är skillnaden mellan din inkomst som oskadad och den inkomst du kan eller bör kunna skaffa dig trots skadan. Från din arbetsgivare och försäkringskassan får du ersättning på samma sätt som vid sjukdom. Se till att du har rätt inkomst anmäld till försäkringskassan så undviker du risken att inte få full kompensation för inkomstförlusten.
Det finns avtalsreglerade försäkringar som ger ersättning för inkomstförlust utöver sjukpenning. Din arbetsgivare eller facket kan ge dig närmare information.
Sveda och värk
Ersättning för sveda och värk är tänkt att ge kompensation för fysiskt och psykiskt lidande under den akuta sjuktiden. Med akut sjuktid menas den tid skadan läker eller tiden fram tills dess skadeföljderna är stationära. Ersättningen beräknas med ledning av en tabell som årligen fastställs av Trafikskadenämndens råd. Faktorer som har betydelse för ersättningens storlek är skadans art och omfattning, behandlingens form och den akuta sjuktidens längd.
Lyte eller stadigvarande men
Om du inte blir helt återställd efter din skada kan du få ersättning för de besvär som kvarstår. För att kunna bedöma ersättningen gör vi en s k invaliditetsbedömning tidigast ett år efter skadan.
Ersättningsnivån grundar sig enbart på medicinska förhållanden och påverkas inte av ekonomiska eller sociala förhållanden. Även denna ersättning beräknas utifrån en tabell som fastställs av Trafikskadenämndens råd. I tabellbeloppet ingår i förekommande fall också ersättning för anspänning i arbete och i daglig livsföring.
Medför skadan att du får missprydande ärr eller annan kosmetisk defekt, kan du få särskild ersättning för detta. Även denna bedömning görs cirka ett år efter skadetillfället.
De olika ersättningarna finns beskrivna i skadeståndslagens 5 kap 1§.
Om du inte är nöjd med vår skadereglering har du alltid rätt att begära
omprövning. Hur du går till väga kan du läsa mer om på sidan Om du inte är nöjd.
Skriv din kommun för att hitta kontaktuppgifter till ett kontor nära dig.
Välj ärende så ringer vi upp dig så snart vi kan. Vi hör av oss på vardagar mellan 8.00 och 17.00.
Chatten är öppen helgfri måndag till fredag 8.00-17.00.
Vi kan tyvärr inte svara på skadeärenden i chatten, men ring oss så hjälper vi dig!
Hitta din försäkring
Dina Försäkring AB - Skeppsbron 2 - 103 18 Stockholm
Copyright © Dina Försäkring AB. All rights reserved.
Vi använder oss av cookies för att ge den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies
Läs mer om våra cookies här