Anmäla och Betala med autogiro

Vill du betala din försäkring månadsvis istället för årsvis? Då är det autogiro som gäller! Autogiro innebär att vi varje månad automatiskt drar den summa du ska betala direkt från ditt konto.

När du som privatperson köper en försäkring hos oss på webben får du direkt möjlighet att signera ditt autogiromedgivande. Antingen gör du det i samband med köpet eller via länk i det bekräftelsemail du får av oss. Om du är företagskund och vill betala med autogiro får du istället hem en ansökningsblankett om du väljer månadsbetalning.

Om du redan har en försäkring hos oss och vill byta från ett annat betalningssätt till autogiro behöver du först kontakta oss och anmäla att du vill göra så. När du kontaktar oss får du ditt unika betalnummer. Sedan går du in på din internetbank och kopplar ditt bankkonto till autogirofunktionen.

Bra att ha tillhands när du anmäler autogiro i internetbanken:

  • Namnet på oss som mottagare: Dina Försäkringar AB
  • Vårt bankgironummer: 734-8618
  • Ditt betalnummer hos oss (det får du när du kontaktar oss)

Oftast hittar du autogirofunktionen under Betala/Överföra – Autogiro – Anmäla nytt Autogiro/mottagare i din internetbank. Är du osäker på hur du ska göra så hjälper din bank dig gärna.

Anmäla via blankett

Om du hellre vill anmäla nytt autogiro till oss via blankett så kan du ladda ner ansökningsblankett och beskrivning av autogiro här Pdf, 197 kB.. Fyll i dina uppgifter och skicka blanketten till den adress som står angiven. Vi står för portot. Du kan också ringa oss så hjälper vi dig.

Byta bank eller bankkonto

Vid byte av bank behöver du först koppla bort ditt medgivande i nuvarande bank, vänta ett visst antal bankdagar och sedan kan du lägga upp ditt autogiro på den nya banken.

Vid byte av bankkonto inom samma bank ska du ändra i ditt nuvarande medgivande på internetbanken, inte lägga upp ett nytt medgivande.

Vanliga frågor

  • Jag vill betala med autogiro, hur gör jag?
    När du som privatperson köper en försäkring hos oss på webben får du direkt möjlighet att signera ditt autogiromedgivande. Antingen gör du det i samband med köpet eller via länk i det bekräftelsemail du får av oss.

    Om du är företagskund och vill betala med autogiro får du istället hem en ansökningsblankett om du väljer månadsbetalning. Fyll i blanketten och skicka den till angiven adress. Vi står för portot, så du behöver bara fylla i dina uppgifter, skriva under och lägga på lådan.

    Oavsett om du är privatkund eller företagskund kan du anmäla att du vill betala med autogiro direkt i din internetbank. Din bank hjälper dig vid frågor om hur du gör i internetbanken.

  • Hur gör jag om jag vill byta från helårsbetalning via faktura till månadsbetalning via autogiro?
    Du behöver kontakta oss för att kunna ändra betalningssätt till autogiro. Du får då ditt unika betalnummer av oss. Sedan måste du koppla ditt bankkonto till autogiro-funktionen och det gör du smidigast via din internetbank.

  • Vad gäller vid betalning med autogiro?
    Hur det fungerar och vad som gäller vid betalning med autogiro kan du läsa mer om här i ansökningsblanketten Pdf, 197 kB..

  • Om jag som kund vill betala månadsvis – är det bara autogiro som gäller då?
    Ja, vi kan bara erbjuda autogiro om du vill ha månadsbetalning.

  • Kan vem som helst få autogiro?
    Ja, så länge du bor i Sverige. Bor du utomlands behöver du få ett samordningsnummer av din bank.

  • Jag har fått en faktura på årsbeloppet trots att jag valde ”månadsbetalning – autogiro” när jag köpte försäkringen. Varför?
    Det beror oftast på att du inte har kopplat ditt bankkonto till autogiro inom 14 dagar efter att du anmält autogiro till oss. Då ändras betalningssättet automatiskt till helårsbetalning via faktura. För att ändra till autogiro, kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Om jag har två försäkringar hos er, kan jag betala en försäkring via autogiro och den andra med faktura?
    Ja, du kan ha olika betalningssätt för olika försäkringar.

  • Varför kan jag inte mejla in mitt autogiromedgivande istället för att posta det?
    Tyvärr kan vi endast hantera medgivandeblanketter som skickas in i original, via post. Men du kan anmäla autogiro direkt i din internetbank, eller vid köp av ny försäkring direkt i Mina sidor, istället så slipper du skicka medgivandet via post.

  • Jag har köpt min försäkring på Insplanet eller Compricer, hur gör jag för att få autogiro?
    Kontakta oss och säg att du vill betala via autogiro. Du får då ditt unika betalnummer av oss. Sedan kopplar du ditt bankkonto till autogiro-funktionen och det gör du smidigast via din internetbank.