Frågor och svar om Fakturor och autogiro

  • Hur länge gäller försäkringen?
    Din försäkring gäller för ett år och förnyas automatiskt om inte annat avtalats.
  • Vad gör jag om uppgifterna i försäkringsbrevet är felaktiga?
    Om du hittar något i försäkringsbrevet som inte stämmer, ska du ta kontakt med ditt lokala Dina-bolag så snart som möjligt så att de kan rätta till det. Detsamma gäller om de förhållanden som ligger till grund för din försäkring skulle ändras.
  • Vad gör jag om uppgifterna i försäkringsbrevet är felaktiga?
    Om du hittar något i försäkringsbrevet som inte stämmer, ska du ta kontakt med ditt lokala Dina-bolag så snart som möjligt så att de kan rätta till det. Detsamma gäller om de förhållanden som ligger till grund för din försäkring skulle ändras.
  • Vilka kan jag ta emot post ifrån?
    Du bestämmer själv vilka avsändare du vill ha post ifrån. e-Boks tillåter inte andra e-Boksanvändare sända post till dig utan ditt samtycke. Du har med andra ord full kontroll och bestämmer vilka du vill ta emot post ifrån.
  • Hur vet jag att jag fått ett nytt meddelande i e-Boks?
    Som användare ansvarar du själv för att kontinuerligt logga in och kontrollera huruvida det finns nya meddelanden i din e-låda. Detta gäller även för appen.
  • Vad gör jag om uppgifterna i försäkringsbrevet är felaktiga?
    Om du hittar något i försäkringsbrevet som inte stämmer, ska du ta kontakt med ditt lokala Dina-bolag så snart som möjligt så att de kan rätta till det. Detsamma gäller om de förhållanden som ligger till grund för din försäkring skulle ändras.
  • Jag har köpt min försäkring på Insplanet eller Compricer, hur gör jag för att få autogiro?
    Kontakta oss och säg att du vill betala via autogiro. Du får då ditt unika betalnummer av oss. Sedan måste du koppla ditt bankkonto till autogiro-funktionen och det gör du smidigast via din internetbank.
  • Varför kan jag inte mejla in mitt autogiromedgivande istället för att posta det?
    Tyvärr kan vi endast hantera medgivandeblanketter som skickas in i original, via post. Men du kan anmäla autogiro direkt i din internetbank, eller vid köp av ny försäkring direkt i Mina sidor, istället så slipper du skicka medgivandet via post.
  • Om jag har två försäkringar hos er, kan jag betala en försäkring via autogiro och den andra med faktura?
    Ja, du kan ha olika betalningssätt för olika försäkringar.
  • Jag har fått en faktura på årsbeloppet trots att jag valde ”månadsbetalning – autogiro” när jag köpte försäkringen. Varför?
    Det beror oftast på att du inte har kopplat ditt bankkonto till autogiro inom 14 dagar efter att du anmält autogiro till oss. Då ändras betalningssättet automatiskt till helårsbetalning via faktura. För att ändra till autogiro, kontakta oss så hjälper vi dig.
  • Kan vem som helst få autogiro?
    Ja, så länge du bor i Sverige. Bor du utomlands behöver du få ett samordningsnummer av din bank.
  • Hur gör jag om jag vill byta från helårsbetalning via faktura till månadsbetalning via autogiro?
    Du behöver kontakta oss för att kunna ändra betalningssätt till autogiro. Du får då ditt unika betalnummer av oss. Sedan måste du koppla ditt bankkonto till autogiro-funktionen och det gör du smidigast via din internetbank.
  • Om jag som kund vill betala månadsvis – är det bara autogiro som gäller då?
    Ja, vi kan bara erbjuda autogiro om du vill ha månadsbetalning.
  • Vilket ansvar har jag att läsa min digitala post?
    Som användare av Kivra har du registerat dig för att få din post digitalt från anslutna avsändarna. Det innebär att du är ansvarig för att läsa och hantera din post i Kivra på samma sätt som du är ansvarig för att läsa och hantera post som skickas till din folkbokföringsadress.Du är också ansvarig för att ha den utrustning som krävs för att logga in på Kivra, t ex fungerande internetanslutning, de digitala enheter du använder såsom dator, surfplatta eller mobiltelefon samt att du har en uppdaterad webbläsare.
  • Hur fungerar Kivra ihop med e-faktura och autogiro av fakturor?
    Om du valt att betala via autogiro eller få dina fakturor från oss som e-faktura så kommer du att få det även i fortsättningen, även om du skaffar en digital brevlåda hos Kivra. Du kommer då att få annan information från oss till din Kivra-brevlåda som till exempel autogirospecifikationer.
  • Var vänder jag mig om jag har några frågor gällande min brevlåda hos Kivra?
    Du kontaktar Kivra direkt. Kontaktuppgifter finns på Kivras webbplats på länken https://kivra.se/privat/hjalp Länk till annan webbplats. Observera att varken Kivra eller vi på Dina Försäkringar kan se innehållet i din digitala brevlåda. För frågor om fakturor och liknande, kontakta ditt lokala Dina-kontor.
  • Hur säkert är det att få post till Kivra?
    All data är krypterad och lagras säkert i Sverige. Ingen annan än du själv har tillgång till dokumenten. Det är därmed säkrare än vanlig papperspost.
  • Hur vet jag att jag fått ett nytt meddelande i Kivra?
    Varje gång du får ett nytt brev i Kivra får du en e-postavisering till den e-postadress du har registrerat. Därför är det viktigt att du ser till att ha en uppdaterad e-postadress registrerad. Använder du Kivra-appen får du även en pushnotis.
  • Hur loggar jag in i min digitala brevlåda hos Kivra?
    Du loggar in via Kivras webbplats eller via Kivras app med ditt Mobila BankID.
  • Om jag redan har en digital brevlåda hos Kivra, vad skall jag göra för att få post dit även från Dina Försäkringar?
    Du behöver inte göra någonting. Du kommer automatiskt att få post från oss till Kivra. Du behöver endast göra en inställning i Kivra om du INTE vill att post från oss skall komma till din Kivra-brevlåda.
  • Vilken post får jag till min digitala brevlåda hos Kivra?
    Du får bara post från företag och myndigheter som är anslutna till Kivra och som du har en relation till. När fler avsändare ansluter sig kommer du automatiskt att få mer och mer av din post till din digitala brevlåda hos Kivra. Du kan även välja bort vilka företag och myndigheter du inte vill skall skicka din post till din Kivrabrevlåda.
  • Hur skaffar jag en digital brevlåda hos Kivra?
    Gå till webbplatsen www.kivra.com. Länk till annan webbplats. Där hittar du all information om hur du går till väga.
  • Vad kostar det att ha digital brevlåda hos Kivra?
    Ingenting, det är gratis!
  • Vad är Kivra?
    Kivra är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Posten som annars skickas hem till dig kommer att skickas digitalt när du skaffat en digital brevlåda. Till din digitala brevlåda hos Kivra får du post så exempelvis deklarationen, fakturor, kreditupplysningar, lönespecifikationer och årsbesked.
  • Hur får jag e-faktura?
    Du ansöker om e-faktura i din Internetbank. Antingen gör du det aktivt själv eller så får du möjlighet att ansöka när du betalar en vanlig faktura från oss via din Internetbank.
  • Vad gäller vid betalning med autogiro?
    Vad som gäller vid betalning med autogiro kan du läsa mer om på sidan Betala med autogiro.
  • Jag vill betala med autogiro, hur gör jag?
    När du som privatperson köper en försäkring hos oss på webben får du direkt möjlighet att signera ditt autogiromedgivande. Antingen gör du det i samband med köpet eller via länk i det bekräftelsemail du får av oss.Om du är företagskund och vill betala med autogiro får du istället hem en ansökningsblankett om du väljer månadsbetalning. Fyll i blanketten och skicka den till angiven adress. Vi står för portot, så du behöver bara fylla i uppgifter om bankkonto, skriva under och lägga på lådan.Oavsett om du är privatkund eller företagskund kan du anmäla att du vill betala med autogiro direkt i din internetbank. Din bank hjälper dig vid frågor om hur du gör i internetbanken.Kontakta oss om du redan har en försäkring hos oss och vill byta betalningssätt till autogiro, eller om du har några frågor. Vi hjälper dig!
    Här kan du läsa mer om autogiro:Anmäla och betala med autogiro
  • Hur ändrar jag min adress eller gör en adressändring?
    Adressen i vårt system uppdateras en gång i månaden utifrån Skatteverkets uppgifter, men det gäller bara din aviseringsadress. Vill du ändra adressen i din försäkring kontaktar du oss.
  • Till vilket konto har min skadeutbetalning gjorts?
    Vi gör våra utbetalningar via tjänsten Swedbanks Utbetalningssystem (SUS). Eftersom den används av många företag och myndigheter så har du troligen ett konto registrerat där som är kopplat till din bank. Skulle du inte ha ett konto i SUS kommer du istället att få en utbetalningsavi skickad till din bokföringsadress. Avin går sedan att lösa in digitalt via Swedbanks hemsida. Utbetalningen görs till den som är innehavare av försäkringen, dvs till den person vars personnummer står på försäkringen.På Swedbanks hemsida kan du läsa mer om utbetalningssystemet och se, samt välja till vilken bank och konto utbetalningarna görs. https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betala/betalningar/anmal-konto-till-swedbanks-kontoregister.html Länk till annan webbplats.
  • Jag har fått hem en avi för min skadeersättning men vill inte betala en avgift för att lösa in den. Hur gör jag?
    Du kan lösa in den digitalt och kostnadsfritt via Swedbanks hemsida: https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betala/betalningar/anmal-konto-till-swedbanks-kontoregister.html Länk till annan webbplats.
  • Vad ska jag göra för att betala via autogiro?
    Kontakta oss och säg att du vill betala via autogiro. Du får då ditt unika betalnummer av oss. Sedan måste du koppla ditt bankkonto till autogiro-funktionen och det gör du smidigast via din internetbank.