Viktig information
x

Hitta priser och köp

Har du råkat ut för något?

Hitta kontaktuppgifter
Epost:
Telefon:

Copyright @ 2013 Dina Försäkringar AB. All rights reserved

Om du inte är nöjd

Tycker du att vi handlat fel i ett skadeärende? Då ska du i första hand vända dig till den som handlagt ditt ärende. Ofta räcker det med ett samtal för att reda ut eventuella missförstånd.

Kontakta klagomålsansvarig

Om ditt missnöje kvarstår efter att ha pratat med den som har handlagt ditt ärende har du möjlighet att kontakta bolagets klagomålsansvarige och överklaga.

För att komma i kontakt med rätt klagomålsansvarig ber vi dig först välja ditt bolag. Du väljer enkelt bolag genom att klicka på rubriken "Välj bolag" i vår toppmeny.


Mejla eller skriv till den klagomålsansvarige och berätta vad du är missnöjd eller på vilket sätt du känner dig felbehandlad och vilka skäl som finns för det. Den klagomålsansvarige går igenom ditt ärende och kontaktar dig inom 14 dagar med besked om hur bolaget ser på ditt klagomål. I den klagomålsansvariges svar ska framgå vilka åtgärder som har vidtagits och en motivering till bolagets ställningstagande. Säg till om du vill ha ett skriftligt besked så får du det.


Andra vägar för prövning

 

  • Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
    De prövar privatpersoners försäkringsfrågor kostnadsfritt. Men inte tvister som rör medicinska bedömningar eller ärenden som behandlats i domstol. Adress: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00
  • Ansvarsförsäkringens personskadenämnd
    De bedömer personskadeersättning, inte trafikskada. Prata med din skadehandläggare för mer information.
  • Trafikskadenämnden
    De bedömer personskada till följd av trafik, inte vållandefrågor. Prata med din skadehandläggare för mer information.
  • Personförsäkringsnämnden
    De bedömer ersättning ur sjuk- och olycksfallsförsäkring. Prata med din skadehandläggare för mer information. Adress: Box 24067, 104 50 Stockholm, telefon 08-22 787 20.
  • Rättsskyddsnämnden
    De bedömer frågor inom rättsskyddsförsäkringen. Prata med din skadehandläggare för mer information. Adress: Box 24067, 104 50 Stockholm, telefon 08-22 787 20.
  • Allmän domstol
    Du har alltid möjlighet att få din tvist prövad i domstol. I många försäkringar ingår det en rättsskyddsförsäkring som kan ersätta en del av kostnaderna för juridiskt ombud. Rättsskyddet gäller även för tvister med Dina Försäkringar. Hos tingsrätten kan du få upplysningar och råd om ditt ärende kan handläggas genom ett förenklat förfarande- då blir processen billigare för dig.


Preskriptionsregler

Du förlorar din rätt till försäkringsersättning eller annat försäkringsskydd om du inte väcker talan mot oss inom tio år från tidpunkten när det förhållande som enligt försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde.

Om du anmält skadan till oss inom denna tid har du alltid sex månader på dig att väcka talan från det att slutligt besked lämnats i ersättningsfrågan.


Vid trafikskada gäller därutöver att om du begärt omprövning enligt skadeståndslagen så får du väcka talan inom tre år från tidpunkten när det förhållande som ligger till grund för omprövningsyrkandet inträdde. Vid trafikskada finns också en möjlighet att väcka talan efter preskriptionstiden om det finns synnerliga skäl.


Information och rådgivning

För rådgivning och hjälp i frågor som rör privatförsäkringar kan du vända dig till:

  • Kommunal konsumentvägledning finns i många kommuner och ger kostnadsfri information och hjälp i försäkringsärenden.
  • Konsumenternas Bank- och Försäkringsbyrå
    Adress: Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00.


Länktips

Sidan uppdaterades senast:
01 december 2016

Vi vill vara nära dig. Därför är vi 12 bolag med kontor på drygt 50 orter över hela landet.

Skriv in din kommun så hittar vi ditt lokala kontor.

Där får du personlig service av en lokal kontaktperson.

Skriv in din kommun