Allt du behöver veta om vinterdäck

Två gånger varje år är det dags. Då byter vi bilägare däck, eller skiftar hjul som det också heter. Oavsett var du kör i Sverige borde byte av däck vara lika självklart i kalendern som att serva bilen. Här hjälper vår motorexpert Victor Öberg till med att svara på det du behöver veta om däckbyte.

När måste jag byta till vinterdäck?

Enligt trafikförordningen måste vinterdäcken vara på mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag. Tänk på att det är polisen på platsen där du befinner dig som avgör om det råder vinterväglag eller inte.

− Finns det snö, snömodd, is eller frost på någon del av vägen, ja, då ska vinterdäcken vara på, säger Victor Öberg.

Det är tillåtet att köra med dubbdäck 1 oktober – 15 april, men även annan tid om det är eller förväntas bli vinterväglag. Tänk dock på att det råder dubbdäckförbud på vissa gator i några städer oavsett väglag.

−Du får däremot köra året om med friktionsdäck, men dessa rekommenderas inte under sommarhalvåret då de slits snabbare och har sämre vägegenskaper på snöfria och torrt väglag. En bra tumregel är annars att byta till vinterdäck när temperaturen går under +5 °C.

Vilken typ av vinterdäck ska jag ha?

Det beror på vad du föredrar och vart du ska köra. Med vinterdäck menas dubbade däck eller dubbfria däck, så kallade friktionsdäck. Generellt bör du välja att köra med dubbdäck om du kör på vägar med is eller packad snö.

− Om du däremot kör mest på blött underlag eller torr asfalt är friktionsdäck att rekommendera. Tänk även på att det finns friktionsdäck anpassade för olika förhållanden. Du bör därför till exempel inte välja däck för mellaneuropeiska förhållanden om du kör i nordiska förhållanden.

Vad händer om jag kör med sommardäck efter 1 december?

Förutom att du vid en poliskontroll får böta 1 200 kronor om du kör olagligt, kan du framförallt utgöra en stor trafikfara om du kör med sommardäck på halt väglag.

− Tänk på att det på vissa gator, exempelvis Hornsgatan i Stockholm, är förbjudet med dubbdäck och att du måste ha friktionsdäck för att få köra där om det är vinterväglag. Kör du med dubbdäck där det råder förbud kan du få böta 1 000 kronor.

Vad är bäst, att byta däck hemma eller på verkstaden?

Oavsett om du byter själv eller åker till en verkstad eller annan däckbytarservice, är huvudbudskapet att du ska byta däcken i god tid och inte vänta till 1 december. Ju längre du väntar desto större tryck på verkstäderna och risk för köbildning.

− Fördelen med att byta själv är att du kan göra det när du vill och sparar en slant om du gör däckbytet rätt och riktigt. Kom ihåg att efterdra hjulbultarna/hjulmuttrarna efter cirka tio mils körning, oavsett var och hur du byter däck.

Hur förvarar jag mina sommardäck?

Det bästa stället att förvara dina avmonterade däck är i ett torrt, svalt och mörkt utrymme. Då optimerar du däckens livslängd.

− Har du inte möjlighet att förvara sommardäcken hemma i ett garage eller liknande kan de övervintra hos vissa bilverkstäder mot en ersättning.

Läs mer på Transportstyrelsens hemsida Länk till annan webbplats. om vad som gäller och undantag. Du kan även hitta mer information om vad du bör tänka på kring däckval, däckbyte med mera, genom Däckbranschens informationsråd Länk till annan webbplats..

Mer att läsa