Du använder Internet Explorer som webbläsare och därför fungerar inte allt på dina.se som det ska.
Vi rekommenderar därför att du använder en annan webbläsare. Här hittar du några förslag
Har du köpt eller sålt ett fordon? Då ska du och den som du köpt fordonet av göra en anmälan om ägarbyte.
När du köpt eller sålt ett fordon ska du göra ett ägarbyte. Du kan göra det på tre sätt; fordonets registreringsbevis, Transportstyrelsens e-tjänst eller deras app.
Du hittar Transportstyrelsens tjänster och information om dem här. Länk till annan webbplats.
En fördel med att göra anmälan via e-tjänsten, istället för att skicka in registreringsbeviset, är att du via e-tjänsten omgående får en bekräftelse på att allt är som det ska och att ägarbytet godkänts.
För att använda den e-tjänsten måste du ha tillgång till följande:
Om du inte har tillgång till allt detta, eller om du som företagare ska anmäla ägarbyte, gäller fortfarande det gamla sättet att anmäla ägarbyte genom att skicka in del 2 av registreringsbeviset.
Gör du ägarbytet med hjälp av registreringsbeviset ska du använda det senast utfärdade registreringsbeviset i original. Anmälan görs på del 2, den gula delen, av registreringsbeviset.
Du bör själv se till att anmälan läggs på brevlådan och verkligen skickas in till Transportstyrelsen. Kontrollera också att köparen är den person som han eller hon utger sig för att vara.
Mer info hittar du på Transportstyrelsens hemsida. Länk till annan webbplats.
Nej. När ägarbytet registrerats i Vägtrafikregistret får vi ett meddelande om att bilen bytt ägare och att behovet av trafikförsäkring upphört. Vi avslutar då försäkringen. Återstående premie återbetalas.
Köparen måste teckna en ny försäkring för fordonet från och med första dagen.
Du kan räkna ut vad din nya bilförsäkring kostar via knappen nedan.
Skriv din kommun för att hitta kontaktuppgifter till ett kontor nära dig.
Välj ärende så ringer vi upp dig så snart vi kan. Vi hör av oss på vardagar mellan 8.00 och 17.00.
Chatten är öppen helgfri måndag till fredag 8.00-17.00.
Vi kan tyvärr inte svara på skadeärenden i chatten, men ring oss så hjälper vi dig!
Hitta din försäkring
Dina Försäkring AB - Skeppsbron 2 - 103 18 Stockholm
Copyright © Dina Försäkring AB. All rights reserved.
Vi använder oss av cookies för att ge den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies
Läs mer om våra cookies här