Identitetsbedrägerier mot äldre ökar – fem enkla tips på hur du kan stoppa bedragarna

Digitaliseringen av samhället har gått snabbt och utan BankID är det idag svårt att utföra dagliga ärenden hos banker, försäkringsbolag, vårdcentraler och myndigheter. Det har sina fördelar men är man inte så insatt i riskerna är det lätt hänt att råka illa ut. Som tur är finns saker du kan göra för att försvåra för bedragarna.

Mobilt BankID har funnits sedan 2011 och trots att det är en säker tjänst så hittar bedragare ständigt nya sätt att lura sina offer till att använda det på deras uppmaning. Dina Försäkringar har under flera år arbetat med att hantera och klara upp id-bedrägerier i samarbete med Tenerity. De senaste åren har antalet ärenden blivit färre men komplexiteten har ökat.

– Bedragarna kontaktar inte längre sina offer på måfå utan de har gjort sin hemläxa och vet i förväg exakt vem du är och var du är kund. Bedrägeriet kan börja med ett sms eller ett telefonsamtal men mynnar i slutändan ofta ut i att du uppmanas att göra en åtgärd fort – många gånger med identifiering via BankID. Den här typen av bedrägerier är särskilt vanliga bland våra äldre, det visar statistik hos Brottsförebyggande rådet, och faller man i fällan kan den ekonomiska förlusten bli väldigt stor, säger Jonas Hammarlund, säkerhetsexpert på Tenerity.

Sedan 2016 har Dina Försäkringar tjänsten ID-skydd i alla sina hemförsäkringar. Via tjänsten kan du få råd i förebyggande syfte och drabbas du av ett id-bedrägeri får du hjälp att begränsa konsekvenserna och förebygga ekonomisk förlust.

– I de flesta ärenden sker kontakten först efter ett bedrägeri och därför vill vi trycka lite extra på möjligheten att få förebyggande rådgivning. Många gånger kan bedrägerier undvikas genom att följa ett par enkla råd och har du någon i din närhet som inte är så insatt i riskerna är det viktigt att hjälpa till och sprida informationen, säger Mia Winberg, produktansvarig Privat på Dina Försäkringar.

Fem enkla råd för att undvika id-bedrägeri:

1. Logga aldrig in, eller signera något, med ditt BankID på uppmaning av någon som tar kontakt via telefon eller sms.
  2. Lämna aldrig ut koder till BankID, bankdosa, dina kort- eller kontouppgifter eller andra känsliga uppgifter till någon.
  3. Lita inte på någon som tar kontakt bara för att den har kunskap om dina personliga uppgifter. Bedragare kan enkelt hitta informationen på nätet och använda den för att luras.
  4. Agera om någon du inte känner ringer och du blir osäker. Lägg på luren eller be att få ringa tillbaka. Kom ihåg att kontrollera om telefonnumret stämmer. Det gäller oavsett vem personen säger sig vara eller vart den uppger sig ringa från.
  5. Gör en egen kontroll om du oväntat blir kontaktad av ett företag, en myndighet eller organisation och de kräver en åtgärd av något slag. Ta kontakt själv eller se om det finns information på deras hemsida.

– Det finns såklart inget komplett skydd men följer du råden är chanserna goda att du kan undvika att drabbas. Id-bedrägerier förhindras bäst genom att vara uppmärksam, påläst och ligg ett steg före bedragarna, säger Mia Winberg.

Tjänsten ID-skydd ingår utan extra kostnad om du har en hemförsäkring hos Dina Försäkringar. För råd och stöd anpassat till just din situation kontaktar du som är kund ID-skydd på 0770-456 091 eller skickar ett mejl till dina@id-skydd.se.

Tomas Roos, chef Kommunikation & webb, Dina Försäkring AB
tomas.roos@dina.se