Skadad mobil – det här gäller i din hemförsäkring

Om oturen är framme och mobiltelefonen tappas i marken och går sönder eller blir stulen kan du få ersättning från din hemförsäkring. Här berättar vi vad som gäller och hur du anmäler en skadad mobil.

Försäkring för mobilen ingår i din hemförsäkring eller drulleförsäkring

om mobiltelefonen blir stulen

I våra hemförsäkringar ingår ett skydd ifall dina saker skulle bli stulna i ditt hem. Om du exempelvis skulle råka ut för inbrott kan din hemförsäkring ersätta dig för en stulen mobiltelefon. Försäkringen gäller oavsett om du bor i en hyresrätt, bostadsrätt eller villa. Om din mobil blir stulen kan du få ersättning genom din hemförsäkring.

Om du tappar mobiltelefonen

Om din mobiltelefon skadas genom plötslig olyckshändelse, kan du få ersättning om du har vår allriskförsäkring. Allrisk, även kallat drulleförsäkring, är ett försäkringsskydd som kan ersätta skador om du exempelvis råkat tappa mobiltelefonen i golvet och den går sönder. Det som behövs är att du har tecknat en hemförsäkring och kompletterat med en allriskförsäkring.

Så ersätter vi en stulen eller trasig mobil

Råkar du ut för en stöld eller skada på mobiltelefonen så får du ersättning med telefonens värde. Värdet baseras på priset för en ny likadan mobiltelefon med avdrag för ålder och slitage.

Eftersom mobiltelefoner är stöldbegärliga är det viktigt att du är varsam och förvarar din mobiltelefon på ett säkert sätt.

Anmäl skada eller förlust av mobiltelefon

Om du är kund hos oss kan du enkelt anmäla din skadade eller stulna mobiltelefon direkt på vår webbplats. I samband med skadeanmälan kan du behöva bifoga vissa handlingar, till exempel:

  • Kvitto som visar inköpsdatum, pris och var mobiltelefonen är inköpt.
  • Bilder på skadan.
  • Polisanmälan (om den är stulen).

Har du rätt försäkring?