Du använder Internet Explorer som webbläsare och därför fungerar inte allt på dina.se som det ska.
Vi rekommenderar därför att du använder en annan webbläsare. Här hittar du några förslag

Räkna ut priset
Anmäl skada

HEJ! RÄKNA UT PRISET PÅ Din försäkring

Så ger du din häst en bra viloperiod

Vintern närmar sig med stormsteg, tävlingarna blir färre och dagarna kortare. Många börjar så smått planera in viloperioder för sina hästar. Men vad är egentligen vila, varför, när, måst man och hur länge är vanliga frågor kring ämnet. Här försöker jag bena upp det hela i relation till hästens kropp, muskulatur, utveckling och hälsa.

Många väntar till det går dåligt eller hästen skadas och lägger in en lugnare period då, det förtar lite av effekten på vilan för hästen. Att ge tid för återhämtning när hästen går bra, känns fin och mår bra i sin kropp ger betydligt mer än att ”passa på” att vila på grund av en skada. Missförstå mig rätt, skadade hästar ska inte tränas, men de vilar inte – de läker. Hästens vila ska vara både fysisk och mental. Är begreppen svåra? Gör en enkel jämförelse, om du har skadat dig så blir kroppen trött av läkningsprocessen. Du vilar inte under läkningsprocessen/sjukdomen. Du läker och kroppen försöker komma tillbaka. Det är samma för våra djur.

Jag personligen är för att hästen får en längre sammanhängande vila. En månad kan vara klokt. Ett av de största orosmolnen är att hästen ska tappa all styrka/kondition vid vila. Det gör den inte, studier visar att det kan dröja upp emot 6-7 veckor innan hästen börjar tappa märkvärt i muskulatur och kondition. Detta påverkas av flera saker, både hästens kropp samt livssituation.

Tre viktiga faktorer att ta hänsyn till är
• hästens allmänstatus och ålder
• hästens stall och utevistelse
• mål man har nästa år

Hästens allmänstatus och ålder

Om vi börjar med punkt nummer ett så finns flera saker att ta hänsyn till. Har hästen någon form av diagnos som har betydelse (exempelvis kissing spines där en vältränad rygg är A och O, eller problem med patellaupphakning där lårmuskulaturen behöver hållas stark) som gör att hästen skulle må bättre av en ”aktiv vila” ska detta tas med i planeringen.

Vad har din häst för starka/svaga punkter? Har vi en öppen bål ihop med en lång rygg som är väldigt beroende av sina muskler för att inte ta stryk? Här kan flera korta viloperioder vara ett bättre alternativ än en lång.

Hästens ålder spelar roll, en yngre häst behöver vila oftare både fysiskt och mentalt. Exakt hur mycket och ofta är individuellt men glöm inte bort just den mentala vilan och återhämtningen. Den är minst lika viktig som den fysiska för en ung häst som går igenom en intensiv utbildningsperiod. En äldre häst däremot kan få bekymmer med leder/muskulatur vid en längre vila, även här kan flera korta viloperioder passa bättre än en lång.

Hur är din häst i hullet? Minskar du träningen måste du anpassa fodergivan för att inte riskera att din häst blir överviktig (är hästen redan överviktig bör du givetvis gå igenom både foder och träningsupplägg för att förbättra situationen). Genom att planera vilan för din häst väl har du även möjlighet att planera in förändringar i foderstaten på ett skonsamt sätt för hästens mage så förändringen inte ska bli för abrupt. Som vanligt ska hästen ha tillgång till grovfoder/gräs samt färskt vatten, salt och mineraler. Utöver det behöver man göra en individuell bedömning av vad hästen behöver.

Hästens stall och utevistelse

Punkt nummer två lyfter hästens stall och hagmiljö. ALLA hästar (friska) behöver rörelse, de är stäppdjur som i grunden är skapta för att röra sig under längre perioder. Långt ifrån alla hästar har den möjligheten idag och detta bör man tänka på när man planerar in en lugnare period. Kanske står ni på en anläggning där utevistelsen är lite mer begränsad och hagarna inte så stora? Då kan vilan bli negativ i den mening att rörelsen för hästen blir minimal. Problem som kan uppstå är ökade gallor/svullnader i benen, magproblem, muskulär stelhet och ömhet samt även förändrat beteende. Detta går delvis att påverka genom mjukgörande och cirkulationshöjande massage under vilan, men här kan ”aktiv vila” vara ett bra alternativ för hästens kropp. Promenera hästen för hand regelbundet under vilan, finns möjlighet till skrittmaskin eller ett ridhus att löslongera i? Utnyttja det.

Dina mål för nästa år

Punkt nummer tre, vad har ni för mål? Här har vi alla sorters mål. Ska din häst börja ridas in? Ska ni tävla på internationell nivå? Uppnå kvalmål? Klara av att rida den där mysiga slingan i skogen själva? Orka rida ett bra pass i skogen i alla gångarter? Som ni förstår har vi alla individuella mål och inget är viktigare än det andra utan allt står i förhållande till vad just du och din häst vill göra.

Nu kommer ett litet tips på hur du kan tänka kring din planering om du tycker att det är svårt. Planera baklänges. Vad är målet och när planerar du att vara där? För att exemplet ska bli förståeligt så tar jag min egen unghäst som exempel.

Häst: Skorpan, 3 årig arab. Reds in i sommar. Hade en månads vila efter inridningen och tränas nu regelbundet.

Mål: Delta i två pay and rides under våren 2022.

Nästa år är han 4år, och får därmed åka på pay and rides. För att kunna få en tidsuppfattning på det målet går jag in på nätet och kikar när pay and rides (distansritt) brukar hållas. De är främst på våren och hösten. Okej bra då har jag tidsmässig koll på när vi borde vara igång. Jag bestämmer att vi bör vara i fin form till slutet på april 2022.

Vad behöver vi hinna innan?
Han behöver hinna få sina första skor, ridas två månader och eventuellt göra ett besök hos de som började hans utbildning under inridningen. Han ska även få en vila på 6-8 veckor. Då är det bara att börja räkna:

April, mars - ridning
Mitten på februari – skoning och igångsättning
Januari till mitten på december - viloperiod

Detta är bara ett litet tips på hur du kan göra, jag tror att oavsett storlek på dina mål så våga sätta dem! Med en planering blir både huvudmålet och delmålen på vägen tydliga, och när du står där i halv storm, blötsnö på tvären och kalla tår i februari blir det lättare att hitta motivationen att fortsätta.

Vi använder oss av cookies för att ge den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies
Läs mer om våra cookies här