Du använder Internet Explorer som webbläsare och därför fungerar inte allt på dina.se som det ska.
Vi rekommenderar därför att du använder en annan webbläsare. Här hittar du några förslag
Sverige är ett av världens mest uppkopplade länder men den ständiga närvaron har även en baksida. Kränkningar och näthat har blivit vardag för många och enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2021 är så många som hälften av Sveriges högstadieelever oroliga för att drabbas. Men det finns hjälp att få både innan det händer och efter.
Näthat i form av kränkande bilder eller videos som sprids, publicerade kommentarer eller falska profiler på sociala medier är ofta väldigt känslomässigt påfrestande att bli utsatt för. Som om det inte vore nog så kan materialet även vara svårt och tidskrävande att få bort på egen hand. För att kunna erbjuda trygghet på nätet ingår tjänsten Näthjälpen sedan 2019 i alla Dina Försäkringars hemförsäkringar.
– Näthjälpen är bra att ha både innan något händer och efter. Via tjänsten kan du få råd och vägledning kring inställningar, rättigheter och användning i förebyggande syfte, och om du eller någon i din familj skulle bli utsatta finns också handfast och personligt stöd. Näthjälpen kan då till exempel undersöka omfattningen, avlägsna kränkande material och radera falska profiler. Det är förstås svårt att garantera att allt innehåll kan tas bort men vi gör alltid vårt bästa och det finns inga begränsningar i antalet timmar som du kan få hjälp, säger Mia Winberg, produktansvarig på Dina Försäkringar.
Undersökningen Svenskarna och Internet 2021 visar att näthat i större utsträckning drabbar ungdomar. Som förälder är det svårt att skydda sina barn men genom att agera förebyggande blir du bättre förberedd om något händer. Näthjälpen gäller för hela familjen och du som förälder kan kontakta Näthjälpen för att få veta mer om de plattformar barnen spenderar sin tid på.
– Om något händer är det viktigt att du tar det vidare. Mobbing ska aldrig accepteras inte heller på nätet, fortsätter Mia Winberg. Via Näthjälpen får du hjälp och vägledning kring nästa steg. Mångas första reaktion är kanske att radera kränkningen men det är bättre att spara skärmdumpar av bilderna, kommentarerna eller profilen. Råkar ditt barn ut för något är det många gånger nödvändigt att prata med till exempel skolan, och i vissa fall även polisen. Då är det viktigt att kunna visa vad det är som har hänt.
För att kunna förebygga att något händer är det bra att du som förälder sätter dig in i dina barns digitala vanor. Det kan du göra genom att bland annat:
För mer information kontakta:
Tomas Roos, chef Kommunikation & webb, Dina Försäkring AB
Telefon: 08-518 037 79
E-post: tomas.roos@dina.se
Om Dina Försäkringar. Vi är 6 försäkringsbolag runt om i Sverige som samverkar under det gemensamma varumärket Dina Försäkringar. Vi finns på flera platser i landet, från Lund i söder till Piteå i norr. Med anor sedan 1768 har vi på Dina Försäkringar erfarenhet av att försäkra det du bryr dig om och att hjälpa dig att göra vardagen tryggare.
Skriv din kommun för att hitta kontaktuppgifter till ett kontor nära dig.
Välj ärende så ringer vi upp dig så snart vi kan. Vi hör av oss på vardagar mellan 8.00 och 17.00.
Chatten är öppen helgfri måndag till fredag 8.00-17.00.
Vi kan tyvärr inte svara på skadeärenden i chatten, men ring oss så hjälper vi dig!
Hitta din försäkring
Dina Försäkring AB - Skeppsbron 2 - 103 18 Stockholm
Copyright © Dina Försäkring AB. All rights reserved.
Vi använder oss av cookies för att ge den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies
Läs mer om våra cookies här