Räkna ut priset
Anmäl skada

HEJ! RÄKNA UT PRISET PÅ Din försäkring

Föräldrar oroar sig mer över världsläget än privatekonomin

Juli är den månad då det föds flest barn i Sverige*. Med föräldraskap kommer också många olika känslor och funderingar. Nära hälften av alla föräldrar oroar sig över världsläget. Samtidigt är en tredjedel öppna för att frysa ägg för att försöka skaffa barn i framtiden, det visar en ny Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Dina Försäkringar. Nu öppnar Dina Försäkringar en kostnadsfri hotline där familjerådgivaren Sverker Wadstein svarar på frågor.

- Att få barn är en stor och omvälvande händelse i livet som kan innebära förändringar i allt från ekonomi till livsstil. Det ser aldrig likadant ut och alla har olika livssituationer och utmaningar i vardagen, säger Paula Fagerlund, kommunikations- och webbchef på Dina Försäkringar. Därför öppnar vi nu en hotline dit man kan ringa och ställa alla möjliga frågor om föräldraskap, både den som funderar på att skaffa barn eller den som har barn.

Sifo-undersökningen visar att uppemot hälften av alla föräldrar (46 procent) oroar sig över världsläget. Knappt en av fem (19 procent) oroar sig för klimatförändringar och endast en av tio (10 procent) oroar sig för sin ekonomiska situation. Fler än en av fyra (28 procent) uppger att världsläget någon gång gjort dem så pass oroliga att de övervägt att inte skaffa barn.

Fler än sex av tio (63 procent) föräldrar oroar sig även för att inte vara en tillräckligt bra förälder. Nästan sex av tio menar att oron främst handlar om att inte ha tillräckligt med tid (56 procent).

Unga vill vänta med barn och är öppna för att frysa in ägg
Bland de som inte har barn uppger fyra av tio (40 procent) att de väntar med att försöka skaffa barn för att de inte hittat rätt partner. Drygt en av fyra (27 procent) väntar med att skaffa barn på grund av att de vill göra karriär först. Nära en tredjedel (31 procent) av alla unga (18-29 år) kan tänka sig att frysa in ägg för att skaffa barn i framtiden. Och nästan en av fyra (37 procent) tycker att det är positivt att vissa företag i dag erbjuder sina anställda nedfrysning av ägg som en löneförmån.

Paula Fagerlund, Chef Kommunikation och webb, Dina Försäkring AB
E-post: paula.fagerlund@dina.se

Om Dina Försäkringar. Vi är 11 försäkringsbolag runt om i Sverige som samverkar under det gemensamma varumärket Dina Försäkringar. Vi finns på cirka 45 platser i landet, från Lund i söder till Piteå i norr. Med anor sedan 1768 har vi på Dina Försäkringar erfarenhet av att försäkra det du bryr dig om och att hjälpa dig att göra vardagen tryggare.