Viktig information
x
null
Du kommer nu att loggas ut.
Epost:
Telefon:

Copyright @ Dina Försäkringar AB. All rights reserved

Undvik ID-stöld

En identitetsstöld är när en person har kommit över dina personliga uppgifter och använder dem för att till exempel söka och utnyttja krediter, ta emot bidrag, teckna mobilabonnemang, beställa varor eller till och med komma över lagfarten till din fastighet.


Det är bra att känna till de vanligaste metoderna av identitetsstöld så kan du motverka att det händer dig.


Stöld/förlust.
Du tappar bort eller någon stjäl din plånbok, väska, post eller dina identitetshandlingar. Tjuven kan då komma över ditt personnummer och känslig information.


Phishing är när du får e-post eller ett pop up-meddelande där avsändaren verkar vara ett företag som du känner till eller har en relation till. Avsändaren hoppas att du ska svara på meddelandet genom att till exempel klicka på en länk och fylla i dina personuppgifter.


Hacking är detsamma som elektroniskt inbrott. Någon bryter sig in i din, ett företags eller en myndighets dator för att få tillgång till personlig information.


Stöld ur brevlåda är vanligt förekommande i samband med identitetsstöld. Någon beställer till exempel ett kontokort i ditt namn och stjäl sedan både kortet och koden ur brevlådan.


Adressändring som någon gör i ditt namn. Den eftersända posten med till exempel kreditkort och pin-kod hamnar i orätta händer och kan missbrukas.


Sopdykning, på engelska även kallat ”dumpster diving”, innebär att tjuven går igenom dina hushållssopor eller återvinningsavfall för att få tag på känslig information om dig. Till exempel ett kontoutdrag från din bank som du har kastat i soporna.


Så undviker du id-stöld

För att undvika stölder av dina personliga uppgifter och din identitet finns en del du själv kan göra. Det mesta handlar om att försvåra att någon får tag i uppgifter om dig.


Riv sönder papper som innehåller personuppgifter innan du kastar dem i soporna. Eller om möjligt, skaffa en makuleringsmaskin.
Lås brevlådan om du får din post i en brevlåda som andra kan komma åt. Är du bortrest, be någon tömma den åt dig eller lagra din post hos Posten.
Digitalt beteende. De flesta ID-bedrägerier sker på webben, där det vanligast förekommande är att varor köps och beställs i en annan persons namn. Var försiktigt med vilka personliga uppgifter du lämnar ut i exempelvis sociala medier. Eftersom en ID-tjuv som regel vet mer än dig än vad du anar är det också viktigt att ett lösenord är just ett lösenord och inte namn på ditt husdjur, partner etc.
Det är också viktigt att du själv skyddar dig digitalt genom att ha aktiv brandvägg, virusskydd, spamfilter och filter mot nätfiske.
Kontrollera kontoutskrifter. Ta för vana att kontrollera dina kontoutdrag så du ser om det har skett någon okänd transaktion. Var också observant på att du får dina förväntade fakturor regelbundet.
Skydda personnumret. Lämna inte ut ditt personnummer om det inte behövs och aldrig till någon som du inte har tillräcklig information om.
Försäljning. Var försiktig med vilken information du lämnar ut om du får telefonsamtal, brev eller e-post från företag som vill sälja någonting till dig. Öppna eller svara inte på e-post om du inte vet vem den kommer från. När du går in på din banks hemsida, skriv hellre in hela adressen själv än att använda eventuell länk.


Skydda dig lite bättre mot att bli ID-kapad.

Försvåra obehörig adressändring. För att hindra att någon obehörig ändrar din adress kan du anmäla till Skatteverket att ändring bara får göras med e-legitimation.

Länk till skatteverkets webbplats

 

Du kan även slå på ett adresslås så att endast du kan göra en adressändring på dig själv. Det gör du här på adressändrings webbplats.

 

Båda dessa ändringar tar någon minut var att göra men kräver att du har bankID.


Var uppmärksam om du:


  • får meddelande om att en kreditupplysning är gjord utan att du har lämnat in någon ansökan. 
  • upptäcker att ett för dig okänt mobilnummer är registrerat på dig.
  • får telefonsamtal, e-post eller brev om produkter som du inte har beställt.
  • inte får någon post.
  • får fakturor eller inkassokrav där du inte känner igen avsändaren.
  • upptäcker oväntade transaktioner på kortfakturor eller bankkonton.
  • får okänd bankutskrift.
  • får ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte ansökt om.
  • får avslag på lån och krediter.

Drabbas du av en ID-stöld och har din boendeförsäkring hos oss hör du av dig på 0770-456 091 eller dina@id-skydd.se för att få hjälp.

 

 

Sidan uppdaterades senast:
01 december 2017

Vi använder cookies för att ge den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om våra cookies här