Sparsam körning

Med sparsam körning kan du minska din bränsleförbrukning med minst fyra till tio procent, ibland mer. En vanlig bilist kan spara 500 till 1 500 kronor varje år. Dessutom minskar du både utsläpp och risken för skador.

Sparsam körning innebär ett smidigare körsätt – inte ett långsammare. Du förlorar alltså ingen tid på att köra sparsamt. Grundtanken är att köra med god framförhållning och undvika onödiga stopp.

Så här kör du sparsamt

  • Varmkör inte. En kall motor på tomgång drar mycket bränsle till ingen nytta och avgaserna är dessutom mycket giftiga. All tomgångskörning drar mer bränsle än du tror.
  • Starta mjukt. Fordonet drar extremt mycket bränsle vid stillastående start. Starta därför mjukt, med litet gaspådrag. Efter första uppväxlingen, ge gas mer bestämt för att korta accelerationstiden. Lätta därefter på gasen efter varje uppväxling.
  • Växla upp. Växlar du manuellt kör du bara ett par billängder på ettan innan du lägger i tvåan. Växla från tvåans växel till fyran eller från trean till femman. Accelerera på ungefär halv gas. Växla upp innan motorn når 3 000 varv per minut.
  • Håll ett så jämnt tryck på gaspedalen du kan. Detta är lättare om du håller ordentligt avstånd till bilen framför. Håll hastighetsgränserna.
  • Kör med framförhållning så att du kan undvika hårda inbromsningar och onödiga stopp. Håll avstånd till bilen framför.
  • Rulla fram (släpp gasen, men koppla inte ur) mot korsningar och trafikljus. Planera din färdväg så att du undviker stopp och tät trafik.
  • Håll bilen rullande. Varje start från stillastående kostar mycket bränsle.
  • Motorbromsa så mycket som möjligt. Planera körningen och sänk farten genom att släppa gasen i tid – och släpp den helt. Växla ner strax innan motorvarvtalet minskat till 1 200–1 300 varv per minut.

Automat

  • Lägg i neutralläge vid längre stopp. När växellådan inte drar, minskar bränsleförbrukningen.
  • Rulla i medlut och håll jämnt gaspådrag i motlut
  • Låt bilen rulla utan gas i tillräckligt kraftigt medlut, och försök få fart före ett motlut så att du kan använda en hög växel i backen utan att trycka hårdare på gaspedalen på vägen upp.
  • Automatlådan saknar motorbroms. När du släpper gasen rullar bilen långt. Med god framförhållning släpper du gasen tidigt och utnyttjar rörelseenergin för att spara bränsle.
  • Serva bilen enligt instruktionsboken. Byt oljor och filter enligt rekommendationerna i boken, se till att motorn är ren, och kontrollera däcktrycket vid minst varannan tankning.
  • Ta bort takbox och takräcke när du inte använder dem, och töm bagageutrymmet på sådant du inte behöver åka omkring med.

Sparsam körning för tung lastbil

  • Planera din körning – undvik stopp
    När du startar från stillastående drar bilen stora mängder bränsle. Att undvika stopp är därför ett av de bästa sätten att spara bränsle. Det sparar också tid. Du kan minska antalet stopp genom bra färdplanering och genom att ha god framförhållning när du närmar dig korsningar och rondeller.
  • Utnyttja terrängen – håll jämn fart
    Genom att läsa av landskapet kan du utnyttja medlut och flacka partier och förbereda dig för motluten. Försök att hålla jämn fart. Låt inte hastigheten sticka iväg så att du måste bromsa bort energin eller så att farthållaren går in. Sänk heller inte farten så lågt att du måste accelerera senare.
  • Kör på så tung växel som möjligt
    Genom att köra på låga varv och i början på det gröna varvtalsområdet utnyttjar du motorns vridmoment på bästa sätt. Växla upp så tidigt som möjligt – undvik att övervarva motorn.
  • Växla effektivt – splitta inte mer än nödvändigt
    Hela växelsteg sparar bränsle jämfört med splittade växlar. Låt gärna motorn låta lite kraftlös i stället för att pressa upp varvtalet med extra växlingar.
  • Låt varvtalet och farten sjunka i långa motlut
    Kör prestigelöst i långa motlut. Behåll växeln på det flacka partiet och ge lätt understöd med gasen i början av backen. Låt hellre hastigheten falla i stället för att växla ner tidigt. Växla sedan ner med hela steg – splitta inte. Växla upp tidigt när varvtalet åter stiger. Genom att ta det lugnt uppför kan du spara mycket bränsle utan att tappa tid.
  • Motorbromsa – använd rörelseenergin
    Att motorbromsa är att spara bränsle genom att utnyttja bilens rörelseenergi – den kraft som ligger i tyngden och rörelsen. Motorbroms är helt enkelt att bara släppa gasen – i god tid; bilen rullar längre än man tror, speciellt med last. Rätt lufttryck är viktigt för att minska rullmotståndet, så kontrollera lufttrycket ofta. Med motorbroms tar du ner hastigheten utan att använda bromsen. Släpp gasen tidigt i stället för att plocka växlar. I medlut använder du motorbroms för att nolla förbrukningen (motorn). Bränsleförbrukningen sjunker till noll och förblir så tills du åter ger understöd med gasen.
  • Undvik överhastighet – håll dig inom tillåtna hastighetsgränser
    Rätt fart är avgörande för att du ska spara bränsle. Bränslekostnaden ökar med omkring 20 procent om du försöker öka marschfarten från 78 till 90 km/tim.
  • Undvik tomgång
    Vid tomgångskörning är utsläppen av hälsofarliga ämnen större än när du kör bilen. Är motorn kall är utsläppen mycket smutsiga och det drabbar både den som sitter i bilen och de som finns i närheten. Moderna dieselmotorer mår bra av att slås av. De startar mitt i bränslecykeln och når fullt bränsletryck direkt. Vid långa tomgångskörningar kyls däremot motorn ner av det oförbrända bränslet. Ett sätt att förbättra ekonomin är därför att slå av motorn när fordonet står stilla. Du sparar åtskilligt – och håller dig inom lagens ramar. Tomgångskörning i mer än en minut är förbjuden i de allra flesta kommuner.

Mer att läsa