Du kommer nu att loggas ut.
Epost:
Telefon:

Copyright @ Dina Försäkringar AB. All rights reserved

Anmäla autogiro

Vill du betala din försäkring månadsvis istället för årsvis? Då är det autogiro som gäller! Autogiro innebär att vi automatiskt drar den summa du ska betala månadsvis direkt från ditt konto.

För att kunna betala via autogiro behöver du först kontakta oss och anmäla att du vill betala via autogiro. Du får då ditt unika betalnummer och vi noterar att du vill betala via autogiro. Sedan går du in på din internetbank och kopplar ditt bankkonto till autogiro-funktionen.


Bra att ha tillhands när du anmäler autogiro i internetbanken:

Namnet på oss som mottagare: Dina Försäkring AB (inget annat, inget -ar på slutet)
Vårt bankgironummer: 734-8618

Ditt betalnummer hos oss (det får du av oss när du kontaktar oss).


Oftast hittar du autogirofunktionen under Betala/Överföra – Autogiro – Anmäla nytt Autogiro/mottagare i din internetbank. Säkrast är att göra det via desktop/dator eftersom det ibland inte går att koppla på autogiro i bankappen. Är du osäker på hur du ska göra så hjälper din bank dig gärna.


Anmäla via blankett

När du köper försäkring på nätet får du automatiskt med en ansökningsblankett om autogiro. Om du inte anmäler autogiro via din internetbank så fyller du i blanketten med dina uppgifter och skickar den till adressen som står angiven. Vi står för portot, så du behöver bara fylla i uppgifter om ditt bankkonto, skriva under och lägga på lådan.


OBS! Om du har köpt försäkring på nätet och valt månadsbetalning men inte anmäler autogiro inom 14 dagar så kommer du att få en faktura på hela beloppet.


Om du inte har köpt försäkring på nätet kan du ladda ner ansökningsblankett här och skicka in den. Du kan också ringa oss så hjälper vi dig.


Villkor för autogiro hittar du här.


Byta bank eller bankkonto
Vid byte av bank behöver du först koppla bort ditt medgivande i nuvarande bank, vänta ett visst antal bankdagar och sedan kan du lägga upp ditt autogiro på den nya banken.


Vid byte av bankkonto inom samma bank ska du ändra i ditt nuvarande medgivande på internetbanken, inte lägga upp ett nytt medgivande.


Vanliga frågor

  • Jag vill betala med autogiro, hur gör jag?
    När du köper en försäkring hos oss på webben får du automatiskt med en ansökningsblankett om autogiro om du väljer månadsbetalning. Fyll i den med dina uppgifter och skicka den till den adress som står angiven. Vi står för portot, så du behöver bara fylla i uppgifter om ditt bankkonto, skriva under och lägga på lådan. Ett snabbare och enklare sätt att anmäla autogiro är att göra det via din internetbank. Här kan läsa mer om autogiro
  • Vilka villkor gäller vid betalning med autogiro?
    Vilka villkor som gäller vid betalning med autogiro kan du läsa mer om på sidan Villkor för autogiro.
  • Om jag som kund vill betala månadsvis – är det bara autogiro som gäller då?
    Ja, vi kan bara erbjuda autogiro om du vill ha månadsbetalning.
  • Om jag har helårsbetalning, och betalar via faktura, men istället vill ha autogiro, måste jag då meddela Dina Försäkringar att jag istället vill ha autogiro eller räcker det att jag sätter upp ett sådant i min internetbank eller skickar in blanketten?
    Nej, du måste kontakta oss för att kunna ändra betalningssätt till autogiro.
  • Kan vem som helst få autogiro?
    Ja, så länge du bor i Sverige. Bor du utomlands behöver du få ett samordningsnummer av din bank.
  • Jag har fått en faktura på årsbeloppet trots att jag valde ”månadsbetalning – autogiro” när jag köpte försäkringen. Varför?
    Det beror oftast på att du inte har kopplat ditt bankkonto till autogiro inom 14 dagar efter att du anmält autogiro till oss. Då ändras betalningssättet automatiskt till helårsbetalning via faktura. För att ändra till autogiro, kontakta oss så hjälper vi dig.
  • Vad ska jag göra för att betala via autogiro?
    Kontakta oss och säg att du vill betala via autogiro. Du får då ditt unika betalnummer av oss. Sedan måste du koppla ditt bankkonto till autogiro-funktionen och det gör du smidigast via din internetbank.
  • Om jag har två försäkringar hos er, kan jag betala en försäkring via autogiro och den andra med faktura?
    Ja, du kan ha olika betalningssätt för olika försäkringar.
  • Varför kan jag inte mejla in mitt autogiromedgivande istället för att posta det?
    Tyvärr kan vi endast hantera medgivandeblanketter som skickas in i original, via post. Men du kan anmäla autogiro direkt i din internetbank istället så slipper du skicka medgivandet via post.
  • Jag har köpt min försäkring på Insplanet eller Compricer, hur gör jag för att få autogiro?
    Kontakta oss och säg att du vill betala via autogiro. Du får då ditt unika betalnummer av oss. Sedan måste du koppla ditt bankkonto till autogiro-funktionen och det gör du smidigast via din internetbank.

Sidan uppdaterades senast:
16 maj 2019

Vi använder cookies för att ge den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om våra cookies här